Menu

0

0.00 lei

Cauzele defectiunii ale turbosuflantelor

Studiile arată că 40% din defecțiuni sunt cauzate de obiecte străine pătrunse ori în partea compresorului ori în partea turbinei, iar 40% sunt din cauza problemelor de ungere. Restul de 20% sunt de natură mixtă. Sunt 5 factori principali care cauzează defacțiunea turbosuflantelor. Iată care sunt acestea:

1. Corp străin

Orice obiect care pătrunde în turbosuflantă pe partea de admisie sau evacuare cauzează deteriorarea paleților și a geometriei. Acesta duce la dezechilibrarea sau distrugerea totală a ansamblului rotativ.

Pătrunderea unui obiect străin pe partea admisiei poate duce la foarfecarea imediată al axului chiar sub roata compresorului. În acest caz presiunea de ulei din turbosuflantă intră în admisie și motorul se turează singur. Acest lucru poate distruge motorul.

Sursa de proveniență pot fi următoarele: 

  • Rămășitele componentelor de la defecțiunea turbosuflantei anterioare
  • Bucăți din epuratorul de gaze defect
  • Obiecte uitate în sistemul de admisie pe parcursul reparațiilor (piulite, șuruburi, scule, cârpe, etc...)
  • Defecțiuni ale componentelor motorului (pistoane topite, bucăți arse din supape / bujii incandescente / vârfuri ale injectoarelor, clapete de turbionare rupte, etc…)
  • Impurități pe traseul de admisie din cauza neetanșietății (furtune desprinse/crăpate) sau a filtrului de aer defect
  • Particule în gazele de evacuare (particule de calamină din galeria de admisie cu depuneri, particule din cauza combustiei slabe, al injectoarelor defecte, sau a combustibilului necorespunzător)
  • Particule de gheață la temperaturi scăzute

Semne de avarie cauzată de obiect străin

  • Masina intră în regim de avarie (Limp Mode), generând eroare de Overboost sau Underboost
  • Geometrie blocată
  • Performanță redusă
  • Avarie pe paleții de admisie sau evacuare
  • Lovituri pe geometria variabilă
  • Lovituri pe carcasa de admisie
  • Axul turbosuflantei rupt chiar sub roata compresorului

Prevenire

  • Înlocuiți filtrul de aer cu una compatibilă conform procedurii de montaj stabilite de producătorul autovehiculului
  • Întotdeauna verificați și curățați sistemul de admisie înainte da a monta turbosuflanta nouă / recondiționată (conducta de admisie, epuratorul de gaze, furtunele de intercooler, intercooler-ul, galeria de admisie, traseul EGR)
  • Asigurați-vă ca rămășițele componentelor turbosuflantei anterioare sunt eliminate în TOTALITATE - ACORDAȚI ATENȚIE SPORITĂ CURĂȚĂRII CONDUCTEI DINTRE CARCASA FILTRULUI DE AER ȘI TURBOSUFLANTĂ, totodată curățați carcasa filtrului de aer, conducta epuratorului de gaze și epuratorul în sine
  • Nu porniți mașina înainte să montați toate componentele la loc
  • Respectați procedura de montaj stabilit de producătorul autovehiculului

2. Ulei contaminat

Calitatea uleiului este un factor foarte important pentru funcționarea bună pe termen lung a turbosuflantei. Lubrifiantul contaminat și nefiltrat corespunzător duce la deteriorarea componentelor.

Cauzele contaminării:

  • Filtru de ulei deteriorat, montat incorect, de slabă calitate sau neconform
  • Nu s-a respectat intervalul de inlocuire al uleiului și a filtrului recomandat de producătorul autovehiculului
  • Depuneri mari de calamină în interiorul motorului
  • Ulei diluat cu combustibil (defecțiuni ale injectoarelor, filtrului de particule înfundat sau defecțiuni ale motorului, uzura locașelor de injector din chiuloasă - motoare Pompe Diuse)
  • Ulei aditivat cu produse necorespunzătoare
  • Agent de răcire în ulei (răcitor ulei defect, chiuloasă fisurată, bloc motor fisurat, pompa apa defectă - motor R5 VW)
  • Contaminarea accidentală a uleiului în timpul service-ului
  • Particule de calamină depusă pe traseul de ungere
  • Sorbul pompei de ulei înfundat
  • Reziduuri ale componentelor de motor uzate
  • Uzura excesivă a motorului duce la calaminarea uleiului într-un termen scurt
  • Răcitorul de ulei defect

Efectele uleiului contaminat:

  • Miros de combustibil în ulei
  • Particule în ulei
  • Filtru de ulei îmbâcsit
  • Zgârieturi pe lagărul axial și radial
  • Zgârieturi pe axul turbosuflantei și pe saiba de presiune

Prevenire:

  • Recomandăm înlocuirea filtrul și a uleiul la montajul turbosuflantei
  • Întotdeauna folosiți specificația de ulei aprobat de producătorul autovehiculului pentru acel tip de motor
  • Recomandăm demontarea băii de ulei, curățarea sorbului și verificarea depunerilor de calamină în carter
  • Verificați traseului de alimentare de ulei către turbosuflantă și înlocuiți conducta de alimentare.
  • Verificați starea motorului și cantitatea gazelor de carter
  • Curățați filtrul de particule
  • Verificați injectoarele

 

3. Ungere insuficientă

Lipsa totală de ungere cauzează defecțiuni severe în doar câteva secunde de funcționare, iar ungerea insuficientă duce la uzura prematură ale componentelor.

Cauzele ungerii insuficiente:

  • Filtru de ulei deteriorat, montat incorect, de slabă calitate sau neconform
  • Nu s-a respectat intervalul de înlocuire al uleiului și a filtrului recomandat de producătorul autovehiculului
  • Nivel de ulei scăzut în motor
  • Alimentarea de ulei obturat din cauza folosirii excesive de silicon de etanșare
  • Traseul de presiune de ulei către turbosuflantă este obturat din cauza depunerilor de calamină
  • Conducta de alimentare cu ulei îndoit
  • Depuneri de calamină în canalele de ungere al lagărului radial și în interiorul corpului datorită opririlor motorului încins (Hot Shut Down)
  • Pompa de ulei este uzat sau defect (motorizări gama VAG de 2.0 TDI și 2.0 TFSI - SOLICITĂ O RECONDIȚIONARE de la firma noastră)
  • Pierderi de presiune de ulei din cauza defecțiunilor la motor
  • Ulei neconform

Semne de ungere insuficientă:

  • Transfer de material între ax și lagăr radial / între saiba de presiune și lagăr axial
  • Decolorarea axului și a componentelor interioare
  • Uzură excesivă a lagărului axial și radial
  • Axul turbosuflantei rupt sau gripat

Prevenire

  • Demontati baia de ulei, verificați sorbul și pompa de ulei înainte de montaj
  • Asigurați-vă că traseul de presiune către turbo nu este obturat sau țeava de alimentare nu este îndoită
  • Nu utilizați silicon de montaj la garnituri. Înlocuiți garniturile cu altele noi, fiindcă montajul acestora nu necesită silicon
  • Înlocuiți uleiul și filtrul
  • Aplicați ulei curat în turbosuflantă înainte de montaj
  • Măsurați presiunea de ulei și verificati dacă depășește limita minimă prescrisă de producător
  • Permiteți motorului sa se încălzească 2-5 minute înainte să folosiți mașina sub sarcină
  • Nu opriți instant motorul când este încins (Hot Shut Down). Lăsați motorul la relanti câteva minute să se răcească

4. Supraîncălzire

Supraîncălzirea apare când componentele sunt expuse la temperaturi abnormal de ridicate.

Cauzele supraîncălzirii:

  • Oprirea imediată a motorului încins (Hot Shut Down)
  • Resoftare, chip tuning
  • Defecțiuni la sistemul DPF, regenerări prea dese și de lungă durată
  • Defecțiuni la sistemul de răcire a motorului
  • Defecțiuni ale injectoarelor
  • Defecțiuni ale motorului (supape arse, etc….)
  • Alimentare insuficientă de aer (filtru de aer înfundat, furtune strangulate, etc.. )

Semne de supraîncălzire:

  • Decolorarea axului pe partea de evacuare, căteodată fără semne de gripare sau uzură
  • Decolorarea componentelor interioare
  • Decolorare graduala a corpului de pe partea de evacuare spre partea de admisie
  • Segmentul axului către evacuare deformat, pierzănd proprietatea de tensionare
  • Uzură excesivă a segmentului de pe ax și a locașului acestuia
  • Depuneri de calamină pe orificiile de ungere a lagărului radial și la segmentul axului către evacuare
  • Vârfurile paleților turbinei arse, deteriorate sau curbate uniform

Prevenire:

  • Verificati saturația și presiuna diferențială a filtrului de particule
  • Urmăiți procesele de regenerare să nu fie prea dese
  • Verificati etansitatea sistemului de răcire și urmăriți temperatura motorului (fluctuații, temperatura de regim nu este atinsă sau este depășită)
  • Înainte de a opri motorul încins, lăsați-l cateva minute sa se răcească

5. Supraturație

Supraturarea înseamnă că turbosuflanta funcționează într-un interval de turație cu mult depășită limita normală de regim.

Cauzele supraturării:

  • Tuning și modificări software
  • Pierderi de presiune între turbosuflanta si motor
  • Defecțiuni la sistemul de reglaj electric/vacuumatic al turbosuflantei (electroventil defect, vacuum insuficient sau prea ridicat, motor electric defect)
  • Geometria / clapeta wastegate reglată incorect sau blocată
  • Turbosuflantă necompatibilă cu autoturismul
  • Injectoare uzate
  • Rularea la altitudini foarte ridicate

Semne de supraturatie:

  • Efectul coajă de portocală pe roata compresorului din cauza fortei centrifugale
  • Defecțiuni sau lipsuri de material la roata de compresor
  • Roata compresor explodată din cauza forței centrifuge prea mari

Prevenire:

  • Evitați chiptuning-ul
  • Nu modificați reglajul original a turbosuflantei
  • Asigurați-vă ca actuatorul geometriei sau a clapetei wastegate funcționează liber și este reglat corespunzător
  • Verificați etanșeitatea sistemului de admisie
  • Verificați funcționarea corectă a senzorilor și al actuatoarelor cu ajutorul unui instrument de diagnoză